Sunday, 27 October 2013

ingatlah Aku pasti Aku mengingatimu


بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah 
kesibukan bersama tesis tidak
menghalang hamba ini untuk mengisi
ruangan cinta ini

sungguh takdirnya yang terindah



jika manusia menzalimimu
jangan berduka Allah sentiasa adil untukmu

jika manusia mengecewakanmu
jangan berduka kerana Allah sentiasa
menunaikan harapanmu

jika manusia melukai dirimu
jangan berduka kerana Allah sentiasa
menitipkan penawar buatmu

jika manusia menyayangimu
sedarilah cintanya tidak setanding
cinta Allah terhadapmu

syukur buatMu ya rabb
atas nikmat yang sangat bermakna
buat hamba dhaif ini

copypaste from 'bearshare'
"kalu ade ms pergila hospital
nnt kita tau nikmat sebenar kesihatan tu
kalu ade ms pergi la penjara
nnt kita tau nikmatnye kebebasan
kalu ade masa pergi la kubur
nnt kita tau kt situ la kita akan tggl sebelum ke neraka @syurga
lihat la orang2 tua
sbb itu ms depan kita
lihat la anak2 kecil
sbb itu masa silam kita"

hujung minggu ku penuhi bersama
anak-anak yang sangat mulia
sangat sangat dikasihi olehMu

sebahagian daripada mereka

jumlah mereka disini seramai
seratus orang
majoriti mereka kehilangan bapa
dan masih mempunyai ibu



benar kata sahabat
'kita akan mensyukuri dengan adanya
ibubapa bila kita ziarah
rumah anak yatim'

mereka sangat ramah
berbual bersama mereka membuatkan
hati rasa sayu

adik suka duduk sini?
jawab si comel
suka sebab ramai kawan

pelbagai telatah mereka
membuatkan kami tersenyum


ketika kami datang
mereka sedang belajar 
 wajah mereka sangat gembira

memuliakan anak-anak yatim
sangat dituntut dalam 
islam


kisah si baju biru ni
namanya azizi
pada mula kami menemubual
sangat pemalu
hee
tapi sebenarnya banyak cakap



ketika anak-anak yatim ni
berlari-lari bersama kawan mereka

mendengar kata kata makcik
penjaga mereka
'kamu ni belajar rajin rajin 
jangan nak main je
ubah nasib keluarga kamu'

tersentuh hati mendengar
kata makcik yang sangat penyayang
sungguh mengambil berat
sangat mulia disisiMu
ya Allah

sebelum pulang dapat juga memeluk
anak anak ini dengan erat
moga tidak hilang rasa
cinta buat mereka



ketika bersalaman bersama
makcik
pesannya...
sudah berada di tahun akhir kan?
belajar baik baik
jadi ustazah nanti ye



insyaAllah
:)

Alhamdulillah selesai research
di rumah anak yatim 

tugas seterusnya
research bersama fakir miskin 
di qoryah sepintas
insyaAllah 
cuti midsem di rumah
next week

tabarakallahu fikum

^_______^






















Friday, 27 September 2013

penawar hati lily :)


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...
lama tak menulis
selepas menerima teguran sahabat
rasa berat hati hendak menaip diruang ini
tegurannya benar
membuat saya sendiri berfikir

tapi atas permintaan teman agar
memasukkan sedikit memory terakhir
sebelum masing masing 
membawa haluan sendiri
untuk meneruskan perjuangan sebagai
khalifah



Alhamdulillah
 bertemu kami atas cintaMu




ya Allah tautkan hati kami
kerana cintaMu
 peliharalah hati kami



7 semester kami bersama
pahit manis kami lalui bersama
kini kami berada di semester terakhir
bersama

macam macam rasa ada
sedih ....
gembira.....?



hanya Dia yang tahu
semester depan kami akan menghadapi
latihan industri
pastinya majoriti antara kita
praktikal di tempat 
masing masing




moga Allah terus jaga hubungan kita
sayaaaaang antum fillah




si comey anak sedare kami :)
ulyaaa...







telatah mereka membuatkan duka hati
saya hilang
mereka hadiah penawar dan ubat sakit saya
sungguh bahagia bersama mereka



syukur padaMu ya Allah
atas pinjaman ini


 bestfren till jannah!



super muslimeen in my class
sangat hebat

jazakumullah khairan jaza' atas
pertolongan antum selama ukhwah
terjalin
 thanks tolong baiki encik legend 
lili ye :)



dua orang solehah ni sahabat
suka duka saya
 sayang sokmo :)



specialnya kelas saya
 pelbagai status ade

waahh menarik kan
hee :)

mama
bakal mama
baru bergelar zaujah pun ade
bakal zaujah 
tunang orang pun ade
bakal tunang pun wujud



macam macam kan???
sweet sangat
semester akhir
itu semua something yang normal...

ana...???
status masih dirahsiakan
insyaAllah.....




the last cake for my birthday 
bersama sahabat
sedih dan terharu rasa

terima kasih sahabat syurga
moga terus terjalin ukhwah kita
maaf dari lili buat semua
atas kekurangan diri
terasa hati
sungguh lili sayang antum
kerana Allah

tabarakallahulakum

motivate untuk semester 7 tahun 4


beginilah kehidupan sebagai pelajar
kadang kadang terlalu sibuk
sehingga risau terabai cinta Dia
so lili kena ade note



perlu ade masa dengan Allah
barulah hidup kita tenang walaupun hakikatnya
diri ini diuji




ya Allah kuatkan hatiku bersama sama
sahabatku menempuh hidup
yang penuh pahit manis musafir ini

ya rabb

jagakan si dia buatku....

Allah...Allah...Allah

^____^

Sunday, 21 July 2013

month of BARAKAH part 2


بسم الله الرحمن الرحيم


Alhamdulillah 



sungguh rahmat dan keampunannya
mendahului kemurkaanNya
cintaNya yang sungguh luas buat
hamba yang terlalu dhaif

Allahu rabbi wa rabbukum

bicara ustaz di subuh hari
dua perkara yang tiada pilihan
di dalam hidup kita

"pengampunan dari Allah"

"membebaskan diri dari azab neraka"

siapa pun kita disisiNya
baik ataupun kurangnya kita pasti
mengharapkan keampunan
dariNya

sedar atau tidak
sungguhnya kita berada didalam 
medan perjuangan RAMADHAN
Allah melihat sama ada 
perjuangan kita ni meningkat
ataupun menurun



tertarik dengan kuliah subuh yang 
disampaikan
ustaz berkaitan sebuah hadis

"ramadhan itu awalnya rahmah, pertengahannya
keampunan dan akhirnya terlepas
dari azab api neraka"

sedikit ilmu yang ingin saya 
kongsikan disini adalah berkaitan
darjat hadis ni
kajian hadis mengatakan bahawa
darjat hadis ini adalah
hadis munkar menurut Al-Albani

sedar atau tidak kita
bahawa sepanjang bulan ramadhan
kerap kali kita mendengar
penceramah atau ustaz-ustaz
menyampaikan tazkirah
berkaitan hadis ini?

hadis munkar ini juga dikategorikan
sebagai hadis ضعيف جدا
ia diberi nama begitu kerana
kesilapan perawi di dalam meriwayatkan
hadis iaitu melalui perawi yang fasik

sungguh hadis ini tidak boleh digunakan 
hujah untuk disampaikan kepada 
yang lain

moga Allah mempermudahkan
dan memberi jalan yang benar buat
mereka ulama'-ulama'
bagi menyampaikan ilmu



hakikatnya
ramadhan adalah bulan yang
Allah hadiahkan pada kita
keampunan rahmat dan kemerdekaan
dari azab annar dari awal hinggalah 
penghujungnya


"daripada Jabir r.a katanya beliau 
mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: bukan 
amal seseorang yang memasukkanya 
ke syurga atau melepaskannnya dari neraka 
termasuk juga aku tetapi 
ia semata-mata rahmat Allah S.W.T" 
-riwayat muslim-

bilamana Allah mahu beri
kebaikan buat kita pastinya diberi
kefahaman dalam agamaNya

yakin ye

ramadhan kareem :)





























Saturday, 13 July 2013

month of BARAKAH part 1


بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah
sekali lagi dipertemukan 
dalam bulan yang penuh barakah

RAMADHAN KAREEM :)
mohon dipanjatkan kesyukuran
atas segala nikmatNya

pertemuan indah dalam
bulan yang mana pahala untuk
setiap amal amal soleh
dilipat gandakan

sungguh Dia yang pemurah
lagi maha pengampun

kasih dan cintaNya melebihi
tiap-tiap sesuatu 
diatas muka bumi ini


subhanallah

that's great !

setiap kali ramadhan bertamu
muslimin dan muslimat 
membuka hati untuk sama-sama
berniat untuk memperbaiki diri
untuk menjadi mukmin
yang terus dekat
dengan Allah

"wahai orang-orang yang beriman,
diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana
diwajibkan keatas orang-orang sebelum
kamu berpuasa agar kamu bertaqwa"2:183

pintu rahmat yang luas
terbuka untuk kita
menambah amal untuk bekalan disana 


pesan seorang sahabat~

jadikanlah university ramadhan ini 
untuk kita bersihkan hati dari dosa-dosa 
dan jinakkanlah nafsu yang liar 
supaya ikut arahan iman, 
berlapar penting untuk 
menjinakkan nafsu



 tambahkanlah ilmu dengan 
membaca hadis, 
tafsir-tafsir al-Quran dan buku ulama'
serta hadirilah majlis ilmu

sungguh rugi mereka yang tidak
mengambil peluang 
keemasan ini yang hanya 
hadir setahun sekali


 teruskan berdoa :)
jangan pernah berhenti
jangan pernah jauh

 terus terus dan teruskan
khusyuk beribadah kerana Dia
maha mendengar

ramadhan yang penuh barakah
tiap saat dan ketika 
berdoalah

sungguh waktu mustajab 
 adalah setiap masa
jangan lepaskan 
syurga rayyan menanti disana 



jangan tinggal terawih ye

:)


happy to share something :)
buat muslimat yang Allah beri hadiah
special ramadhan ni
jangan hazan ya ukhtie !

Allah sentiasa ada untuk kita
teruskan istighfar
teruskan amalmu tanpa henti
sediakan juadah buat mereka yang
berpuasa
bagi menambah amal kita

:)

ramadhan kareem




















Sunday, 30 June 2013

tadabbur alam :)


بسم الله الرحمن الرحيم



duhai hati........
damailah dengan ketentuan Penciptamu

sungguh tenang bersama ciptaanMu
ya Rabb

mentadabbur alam yang sangat unik
siulan angin yang sangat merdu
seolah-olah menyambut kedatangan kami
ke penang 

:)




jatuh cinta !

saya suka tengok laut
 tenang sangat melihat ciptaan Allah

sebuah negeri yang dikelilingi laut
 pemandangan disekeliling perjalanan 
ke resort sangat menarik

setelah sekian lama 
menghadapi kesibukan dunia
bercinta dengan assignmen di u

Alhamdulillah

sebelum final exam
ayah bawa kami makan angin 




hensem boy fokus melihat 
keindahan alam

:)



pada hari ke 2
kami pergi melawat ke bukit bendera
sungguh menarik dan tertarik

melihat pemandangan kawasan 
hutan rekreasi




sungguh
mentadabbur alam akan lebih 
meningkatkan rasa syukur
kita pada Dia



jalan jalan tepi pantai bersama
my sweetheart
:)




moga Allah memberi keizinan
pada kami untuk 
melihat alam ini dengan ilmu ilmuNya

^_^



Monday, 8 April 2013

memperkasa ummah membebaskan AQSO


بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


dalam kesibukan dunia yang penuh mencabar

cakna kah kita tentang saudara di GAZA?

palestine masih berdarah?
ummat islam masih belum merdeka?
apakah peranan kita
masih setia bersama doa dan usaha lain
teruskan usaha kita
jangan pernah tinggalkan mereka

moga Allah menilai setiap usahamu
setiap jihadmu




cuma jangan dilupakan
menjadi individu muslim yang terbaik
juga merupakan salah satu 
usaha besar bagi membantu
PALESTINE

jadilah kita muslim yang bebas 
dari cengkaman  pemikiran 
yang melemahkan peribadi ummat islam



sedarkah kita ??
usaha usaha melemahkan kita ini telah
datang dari pelbagai sudut yang
tanpa kita sedari telah menjauhkan
kita daripada ruh perjuangan islam

ketika mana ada hamba yang mengatakan
"palestine bukan urusan kami
itu urusan mereka 
biarlah mereka selesaikan sendiri"

maka sedarlah wahai golongan yang telah
dijajah ! 
ISU PALESTINE ISU KITA !

PALESTINE....
bumi barakah
bumi anbia'
kiblat pertama ummat islam
bumi perjuangan
di situ terdapat al aqso


"silakan kau pilih wahai isteriku yang tercinta,
melepaskan aku sebagai suamimu atau 
hidup bersama samaku dengan jihad di dalamnya"

tutur kata lembut yahya ayyash kepada isteri tercinta
ummu barra tentang perjuangan
dan pemilihan hidupnya

YAHYA AYYASH
seorang pahlawan ikon dan wira
bagi anak muda palestine
beliau muncul sebagai pemimpin sayap
komando Hamas dan pakar bom
yang dapat menghasilakn impak yang kuat dari
bahan kimia yang muda diperoleh dar ubat ubatan sahaja




kemahiran inilah yang menyebabkan 
tentera israel takut kepadanya
jiwa ruh dan perasaannya sentiasa bersama 
jihad perjuangan membebaskan palestine
daripada cengkaman zionis
sehinggalah beliau syahid di medan perang
beliau tersenyum disana

moga kita akan menyusulinya :)



siapa yang menguasai palestine ia akan menguasai dunia
-salehuddin al ayubi-



saat yang lain mendapat keselesaan 
ketika menuntut ilmu
mereka teguh menghadapi cabaran
yakin hati mereka
JANJI ALLAH ITU PASTI
usah diragui rahsia disebalik rahsia rahsia Dia

kerana Dia pencipta kita
hati kita milik Dia
tidak di uji hambaNya diluar batas Iman
dan kekuatan diri

saudaraku sayang teruskan jihadmu!
doaku bersamamu
saat yang lain masih leka
kau tetap bersamaNya



pasti jannah milikmu :)