Monday, 16 July 2012

hadiah cinta Dia untuk kita :)

bismillahirrahmanirrahim



 Alhamdulillah beberapa hari lagi kita akan bertemu ubat untuk 
racun kullu 'am iaitu RAMADHAN 
inilah hadiah paling bermakna buat hambaNya 
Allahuakbar 
sudahkah kita mempersiapkan diri untuk menghadiri madrasah tarbiyah ini?



persiapan Mental

Persiapan mental untuk puasa dan ibadah berkaitan yang lain sangat penting. Apatah lagi pada saat menjelang hari-hari terakhir, kerana tarikan keluarga yang ingin belanja mempersiapkan hari raya, pulang kampung, dan lain-lain., Sangat mempengaruhi umat Islam dalam menunaikan kekhusu'an ibadah Ramadhan. Dan kejayaan ibadah Ramadhan seorang muslim dilihat dari akhirnya. Jika akhir Ramadhan diisi dengan iktikaf dan taqarrub yang lainnya, maka insya Allah dia termasuk yang berjaya dalam melaksanakan ibadah Ramadhan.

Persiapan ruhiyah (spiritual)

Persiapan ruhiyah boleh dilakukan dengan memperbanyak ibadah, seperti memperbanyak membaca Al-Quran saum sunnah, zikir, doa, dan lain-lain .. Dalam hal mempersiapkan ruhiyah, Rasulullah shalallahu 'alaihi wa sallam mencontohkan kepada umatnya dengan memperbanyak puasa di bulan Sya'ban, sebagaimana yang diriwayatkan' Aisyah radhiyallahu 'anhu berkata: "Saya tidak melihat Rasulullah shalallahu' alaihi wa sallam menyempurnakan puasanya, kecuali di bulan Ramadhan . Dan saya tidak melihat dalam satu bulan yang lebih banyak puasanya kecuali pada bulan Sya'ban "(HR Muslim).



Persiapan fikriyah

Persiapan fikriyah atau akal dilakukan dengan mendalami ilmu, khususnya ilmu yang berkaitan dengan ibadah Ramadhan. Banyak orang yang berpuasa tidak menghasilan kecuali lapar dan dahaga. Hal ini dilakuakan kerana puasanya tidak dilandasi dengan ilmu yang cukup. Seorang yang beramal tanpa ilmu, maka tidak menghasilkan kecuali sia-sia belaka.

Persiapan Fizikal dan Kandungan

Seorang muslim tidak akan mampu atau berbuat maksimum dalam berpuasa jika fizikalnya sakit. Oleh kerana itu mereka dituntut untuk menjaga kesihatan fizikal, kebersihan rumah, masjid dan alam sekitar. Rasulullah mencontohkan kepada umat agar selama berpuasa tetap memperhatikan kesihatan. Hal ini terlihat dari beberapa peristiwa di bawah ini:

Memberus gigi dengan siwak (HR. Bukhari dan Abu Daud).
Berubat seperti dengan berbekam (Al Hijamah) seperti yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim.
Memperhatikan penampilan, seperti pernah diwasiatkan Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam kepada sahabat Abdullah ibnu Mas'ud ra, agar memulakan puasa dengan penampilan baik dan tidak dengan wajah yang cemberut. (HR. Al Haitsami).
Sdn penunjang yang lain yang harus disiapkan adalah bahan-bahan yang halal untuk bekal ibadah Ramadhan. Idealnya seorang muslim telah menabung selama 11 bulan sebagai bekal ibadah Ramadhan. Sehingga ketika datang Ramadhan, dia dapat beribadah secara khusu 'dan tidak berlebihan atau boroh dalam mencari harta atau aktiviti lain yang mengganggu kekhusu'an ibadah Ramadhan.



Merancang Peningkatan Prestasi Ibadah (Syahrul Ibadah)

Ibadah Ramadhan dari tahun ke tahun harus meningkat. Tahun depan harus lebih baik dari tahun ini, dan tahun ini harus lebih baik dari tahun lalu. Ibadah Ramadhan yang kita lakukan harus dapat merubah dan memberikan output yang positif. Perubahan peribadi, perubahan keluarga, perubahan masyarakat dan perubahan sebuah bangsa. Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman,

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." (QS Ar Ra'du 11).



Diantara bentuk-bentuk peningkatan amal Ibadah seorang muslim di bulan Ramadhan, contohnya; peningkatan, ibadah puasa, peningkatan dalam tilawah Al Quran, hafalan, pemahaman dan pengamalan. Peningkatan dalam aktiviti sosial, seperti: infak, memberi makan kepada tetangga dan fakir-miskin, santunan terhadap anak yatim, biasiswa terhadap siswa yang memerlukan dan meringankan beban umat Islam. Juga merancang untuk mengurangkan pola hidup konsumtif dan memantapkan tekad untuk tidak membelanjakan hartanya, kecuali kepada peniaga dan pengeluaran negera kaum muslimin, kecuali dalam keadaan yang sulit (haraj).




Mengutamakan Ukhuwah Islamiyah dan Persatuan Umat Islam

Bulan Ramadhan adalah bulan rahmat, di mana kasih sayang dan persaudaraan harus diutamakan dari yang lain. Ukhuwah Islamiyah adalah prinsip-prinsip kebaikan umat Islam. Sehingga ibadah Ramadhan harus memberi kesan pada ukhuwah Islamiyah. Dan ukhuwah Islamiyah ini harus dilihat jelas dalam penentuan awal dan akhir Ramadhan dan mengsisi ibadah Ramadhan. Namun demikian, semuanya harus tetap komitmen dengan Al Quran dan Sunnah.

Diperlukan sikap bijak dari para ulama untuk bertemu dan duduk dalam satu majlis bersama pemerintah (Jabatan Agama) menentukan kesamaan awal dan akhir Ramadhan. Tentunya berdasarkan hujah ilmiyah yang kuat dan landasan-landasan yang kukuh berdasarkan Syariat Islam. Memang perbezaan pendapat (dalam masalah furu) adalah rahmat. Tetapi kesamaan penentuan awal dan akhir Ramadhan lebih lebih dekat dari rahmat Allah yang diberikan kepada orang-orang yang bertaqwa. Perbezaan pendapat dalam penentuan awal dan akhir Ramadhan adalah suatu petanda belum terbangun kuatnya budaya syuro ', ukhuwah Islamiyah dan pembahasan ilmiyah dalam tubuh umat Islam, lebih khusus lagi para ulamanya. Ukhuwah Islamiyah dan persatuan umat Islam jauh lebih penting dari ibadah-ibadah sunnah dan perbezaan pendapat tetapi menimbulkan perpecahan.

Menjadikan Ramadhan sebagai Syahrut Taubah (Bulan Taubat)

Bulan Ramadhan adalah bulan dimana syaitan dibelenggu, hawa nafsu dikendalikan dengan puasa, pintu neraka ditutup dan pintu syurga dibuka. Sehingga bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat kondusif untuk bertaubat dan memulakan hidup baru dengan langkah baru yang lebih Islami. Taubat bererti meninggalkan kemaksiatan, dosa dan kesalahan serta kembali kepada kebenaran. Atau kembalinya hamba kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala, meninggalkan jalan orang yang dimurkai dan jalan orang yang sesat.

Taubat bukan hanya berkaitan dengan meninggalkan kemaksiatan, tetapi juga berkaitan dengan pelaksanaan perintah Allah. Orang yang bertaubat masuk kelompok yang beruntung. Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman: "Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung" (QS An-Nuur 31).

Oleh kerana itu, di bulan bulan Ramadhan orang-orang yang beriman harus memperbanyak istighfar dan taubah kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala, Mengakui kesalahan dan meminta maaf kepada sesama manusia yang dizaliminya serta mengembalikan hak-hak mereka. Taubah dan istighfar menjadi syarat utama untuk mendapat maghfiroh (ampunan), rahmat dan kurnia Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

"Dan (dia berkata):" Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, nescaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa. "(QS Hud 52)



Menjadikan bulan Ramadhan sebagai Syahrut Tarbiyah, Da'wah

Bulan Ramadhan harus dimanfaatkan sebaik-baiknya oleh para pendakwah dan ulama untuk melakukan dakwah dan tarbiyah. Terus melakukan gerakan reformasi (harakatul perbalahan). Membuka pintu-pintu hidayah dan menebar kasih sayang bagi sesama. Meningkatkan kepekaan untuk menolak kezaliman dan kemaksiatan. Menyebarkan syiar Islam dan meramaikan masjid dengan aktiviti-aktiviti ta'lim, kajian kitab, diskusi, ceramah, dan lain-lain., Sampai wujud perubahan-perubahan yang penting dan positif dalam pelbagai bidang kehidupan. Ramadhan bukan bulan rehat yang menyebabkan mesin-mesin kebaikan berhenti bekerja, tetapi momentum tahunan terbesar untuk segala jenis kebaikan, sehingga kebaikan itulah yang dominan atas keburukan. Dan dominasi kebaikan bukan hanya dibulan Ramadhan, tetapi juga diluar Ramadhan.

Mengambil Keberkatan Ramadhan secara semaksimal

Ramadhan adalah bulan penuh berkat, penuh berkah dari semua sisi kebaikan. Oleh kerana itu, umat Islah harus mengembail keberkatan Ramadhan dari semua aktiviti positif dan dapat ekonomi, sosial, budaya dan pemberdayaan umat. Namun demikian semua aktiviti-aktiviti yang positif itu tidak sampai mengganggu kekhusu'an ibadah ramadhan terutama di 10 terakhir bulan Ramadhan.

Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam menjadikan bulan puasa sebagai bulan penuh amaliyah dan aktiviti positif. Selain yang telah tergambar seperti tersebut di muka, beliau juga aktif melakukan kegiatan sosial kemasyarakatan. Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam menikahkan putrinya (Fathimah) dengan Ali RA, menikahi Hafsah dan Zainab.

Menjadikan Ramadhan sebagai Syahrul Muhasabah (Bulan Penilaian)

Dan terakhir, semua ibadah Ramadhan yang telah dilakukan tidak boleh lepas dari muhasabah atau penilaian. Muhasabah terhadap langkah-langkah yang telah kita lakukan dengan sentiasa menajamkan mata hati (bashirah), sehingga kita tidak menjadi orang / kelompok yang sentiasa mencari-cari kesalahan orang / kelompok lain tanpa mahu berubah dari perbuatan kita sendiri yang mungkin jelas kesalahannya.

Semoga Allah Subhanahu Wa Ta'ala senantiasa menerima puasa kita dan amal soleh yang lain dan mudah-mudahan tarhib ini dapat membangkitkan semangat beribadah kita sekalian sehingga membuka peluang bagi terwujudnya negara2 Islam yang lebih baik, lebih selamat, lebih adil dan lebih sejahtera. Dan itu baru akan terwujud jika bangsa ini yang majoritinya adalah umat Islam kembali kepada Syariat Allah.







Saturday, 7 July 2012

family day :)

bismillahirrahmanirrahim




Alhamdulillah
7.7.2012 iaitu hari sabtu semalam
ayah bawa kami pergi hari keluarga TM.
lama tak pergi jalan jalan dengan family
semestinya adik adik lelakiku yang paling gembira




hari keluarga kali diadakan di sunway lagoon
tapi yang kurang selesa di sini
terlalu ramai orang sehingga
tempat duduk pun tiada
sabar :)




pelbagai acara sukaneka diadakan
tapi saya tak berminat hanya
memerhati keadaan sekeliling
huhu
macam macam ragam manusia
pelancong pelancong  arab pun 
ada disini
mungkin membawa anak anak mereka


nabil
hm..gambar diatas ni adik bongsu saya
sampai je disini nabil ni la yang tak sabar
nak mandi..
huhu 


dato' n datin :)
yang ni mak ayah kesayangan saya
sempat lagi bergambar :)


kapten quack~

nabil n kapten dia


ni namanya kapten quack
si nabil ni nak bergambar dengan
kapten ni..
nabil kata : angah ni la kartun yang
ada dalam cerita kapten boleh tu
hee
teringin pulak si nabil ni..


taman haiwan

selesai adik adik saya mandi
kami pergi ke taman haiwan yang
ada dalam sunway ni juga
subhanallah
menarik!
sebelum ni pergi sunway saya tak 
sempat melawat taman ni
tapi kali ni saya pergi juga
taman ni je satu satunya
tempat yang saya suka untuk melwat
dalam sunway lagoon ni :)


burung enggang

penyu gergasi

tak ingat pulak nama ular ni ;)

burung unta

kasawari

pozing dengan replika gajah

ayah n nabil tengok ular sawa

ikan emas gergasi

khusyuknye
burung kakak tua

adik abg
em.. cukuplah dulu gambar gambar
yang saya upload
tidak dinafikan ada yang mengatakan
sunway lagoon ni tempat maksiat
sebab ini adalah tempat sosial

wanita wanita tidak menutup aurat
jadi pilihan sendiri sama ada kita  melihat 
atau menundukkan pandangan ketika disini
cuma pada saya melihat keindahan
ciptaan Allah lebih utama
jagalah pandangan :)
yang indah itu adalah tertutup

pandanglah sesuatu dari aspek positif
elakkan berpandangan negatif




em..
kalau nak tutup aurat dimana mana
pun boleh kan?
moga dipelihara setiap apa yang kita
lakukan
carilah redhaNya selama mana
masih diberi nafas
Allahu rabbi warabbukum

(^.^)





Tuesday, 3 July 2012

eid milad

bismillahirrahmanirrahim




Alhamdulillah :)
syukur masih diberi nafas untuk 
bermusafir di bumi Allah
 2 julai 2012 genap umurku 21
huu dah besar kan?
pahit manis telah ku lalui
moga Allah terus memberi kekuatan 
buat hamba dhoif ni


kek chef as

cantik kan kek di atas ni
ni sahabat saya bagi
just post ni facebook
hee :)
kak dila kata lili dah jadi gadis!

terharu sangat sangat atas
doa doa yang diberi oleh sahabatku
mereka adalah sahabat dunia akhrat saya
friend forever till jannah ^^.
sayang antum banyak banyak!

"sahabat yang baik adalah 
sahabat yang sentiasa mengingatkan 
kita kepada Allah"


ayah bertanya padaku:
"umur angah dah 21 la ye?
hehe dah besar rupanya"

macam tak percaya 
dulu menangis pergi tadika
sekarang ni?
emmm...




ayah bawa pergi dinner
pada malam hari lahir saya
simple simple je
saya kata pada ayah yang 
angah tak nak kek tahun ni..
hehe :)

cukuplah sekadar doa mak ayah
untukku agar saya jadi anak solehah
dan mampu menjadi asset membawa mak 
dan ayah ke syurga
Allahumma amin

semakin meningkat umurku
semakin dekat dengan kematian
sesungguhnya amalanku terlalu sedikit
diriku terlalu banyak membazirkan masa 
dengan perkara perkara yang tidak berfaedah
maka ya Allah,,,
ampunkan hambamu ini :(




"wahai Tuhan ku tak layak ke syurgaMu
namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu
ampunkan dosaku terimalah taubatku
sesungguhnya  Engkaulah pengampun 
dosa dosa besar.."






for someone i have never seen
you that exist in cyberspace
i'm very appreciate because you
remember my birthday even you dont wish
for me :)
jazakallahu khairan kasir..

"sayang sahabat semua kerana Allah"