Monday, 30 June 2014

lihyah??


بسم الله الرحمن الرحيم

InsyaAllah
hari ni lili kongsikan sesuatu
khususon ila muslimin
tapi untuk muslimat juga amat penting
mengenai

"al-lihyah"
adakah sahabat sahabat tahu??
al-lihyah adalah
janggut



tertarik dengan sebuah artikel
mengenai janggut

'tahukah anda menyimpan janggut
ini adalah sunnah Rasulullah yang sangat
dituntut kepada kaum Adam?'

Rasulullah s.a.w bersabda: 
'tipiskanlah misai dan peliharalah janggut'

di dalam artikel yang lili baca 
ada menerangkan kelebihan-kelebihan 
menyimpan janggut

'lebih panjang dan tebal janggut 
seseorang itu maka dia akan lebih bijak'

'janggut lelaki mempunyai hormon 
untuk kesuburan wanita'

'menghangatkan kawasan muka
dan melindungi dagu dari bahaya'

'menghindarkan dari penyakit tekak
dan gusi'

'memelihara muka daripada terkena
bahan kimia yang merbahaya'

'melindungi kulit seterusnya mengurangkan
kedutan akibat penuaan'



dalam sohih Bukhari dan Muslim
juga menyatakan

Rasulullah s.a.w bersabda:
"janganlah kamu menyerupai kaum
musyrikin dan peliharalah janggut kamu"

hebat sungguh mereka
yang berjanggut untuk kaum Adam
bukan hawa

Rasulullah suka tengok lelaki berjanggut
pada zaman Rasulullah ada seorang lelaki 
yang mempunyai janggut 2 helai datang ke masjid

ketika lelaki itu mengambil wudhu' 
dia memandang Rasulullah dan baginda 
tersenyum kepada lelaki tersebut

lelaki itu hairan mungkin Rasulullah 
senyum keranadia hanya mempunyai 
2 helai janggut di dagu

keesokan harinya sahabat lelaki 
itu datang ke masjid setelah mencukur janggutnya
apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w,

 lelaki itu melemparkan senyuman
 tetapi Rasulullah tidak memandang langsung 
kepada lelaki tersebut
bertambah hairanlah beliau lalu diajukan 
pertanyaan kepada baginda

'wahai Rasulullah mengapa hari ini 
kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?'

lalu Baginda menjawab: 
'sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut 
untuk menadah air wudhu' jatuh
 dari janggutmu tetapi apabila kamu mencukur
 janggutmu tidak ada lagi malaikat 
yang menunggu di janggutmu wahai sahabat

subhanallah!
cemburunya lili melihat malaikat 
dekat dengan mereka :(



sweetnya lelaki yang menyimpan janggut

wahai kaum Adam simpanlah janggutmu
manfaat dunia ganjaran pahala di akhrat kelak

insyaAllah
sharing is caring.....
and caring is......................???
caring lianna uridu dahola jannah 
ma'ak

just follow this sunnah
:)


ramadhan kareem!

(^___^)














Saturday, 28 June 2014

mabrukkk alaikum :)

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah wa syukur lillah
 dalam kesibukan di dalam dunia  praktikal
menerima banyak undangan

tahniah buat antuum
yang telah menyempurnakan 
sebahagian dari IMAN



:)

tumpang gembira juga

teman teman seperjuangan dari sekolah
rendah , sekolah menengah dan seterusnya
classmate TQA4 usim

mabruuk!!



yang ni semua teman sekolah rendah

with saila


with fatimah


lama sangatt tak jumpa
tupp tupp dah nak kawin
Allah planning kan?

senyum je tengok diaorang ni
diajak bergambar pulak
katanya nak ambil berkat dari ustazah..
aduii
kuat mengusik still macam dulu




yang seorang ni dah ada baby
masa berlalu semakin pantas tanpa 
disedari usia semakin
meningkat 



Alhamdulillah :)

selagi masih diberi peluang
ambillah kesempatan untuk berubah
hidayah milik Allah

yang ni teman sekolah menengah


ni batch taayah 44
hehe....
sekolah kesayangan lili tau



maaf tidak dapat hadir walimahnya
atas sebab sebab ynag tidak
dapat dielakkan

lili doakan antum semua sentiasa 
Allah redhai
Allah berkati........


Nexttt.....


Alhamdulillah..
yang ni satu satunya wakil classmate 
lili yang baru membina
masjid

insyaAllah
ba'da eidulfitri dua orang lagi
bakal mendirikan masjid

mabruukk!!
 biiznillah lili sampai la kelantan
meraikan walimah 
antuum...



upss....
senget pulak saje je tak nak edit
wahai afifah sayang........
lili & pasangan coming soon
now sahabat temannya ;)


dua jemputan dari teman satu kuliah
fakulti

insyaAllah lili doakan
teman teman
moga dipermudahkan urusan
baitul muslim yang akan dibina sentiasa
mendapat rahmat Allah

bersyukurlah memperoleh jodoh
dunia dan yang pastinya Akhrat kelak

untuk lili jodoh dunia itu belum pasti 
tetapi Akhrat insyaAllah :)

penantian adalah suatu yang sangat
indah jika ditemani kesabaran

jika diri mengharapkan si soleh
didiklah diri menjadi solehah terlebih dahulu
bukankah Allah itu adil?

pernah mendengar rintihan teman
soal jodoh dunia..
"kita dah kuat berdoa untuk mendapatkan dia"
ku ukirkan senyuman: cuba kuat lagi 
dan terus kuat berdoa
mungkin bukan dia tetapi ada 
yang hamba lain sedang kuat berdoa untuk
mendapatkan kamu

sirr 'ala barakatillah
sirr 'ala asrarillah

doa2 kan kejayaan bersama memperoleh
syurga kelak

"selamat bercinta hingga ke syurga"

kembali kepada fitrah
tujuan dan matlamat hidup
"mardhatillah"

tabarakallahu lakum

(^______^)