Tuesday, 27 December 2011

sungguh hebat hamba Allah ini!

zinnirah yang mulia...

Kesabaran seseorang muslim dalam mempertahankan aqidah 
Islam ketika menghadapi suasana penindasan yang hebat 
merupakan contoh kesabaran yang agung. Pegangan aqidah 
yang bertunjangkan tauhid kepada Allah menjadi harta 
yang tiada ternila bagi setiap muslim. Ia adalah 
cahaya yang menyinari hidup insan dan penyelamat dalam 
mengharungi sengsara kacau-bilau pada hari pembalasan. 



Perkembangan dakwah Rasulullah S.A.W pada peringkat 
awal banyak dibantu oleh kesabaran kaum Muslimin dan 
muslimat dalam mempertahankan pegangan aqidah mereka. 
Sikap inilah yang membuahkan hasil yang amat berharga 
dalam sejarah perkembangan Islam hinggalah ke hari 
ini. Islam masih kekal dan terus mekar dalam jiwa 
setiap umat Islam.

Kisah seorang muslimat sejati bernama Zinnirah adalah 
antara contoh terunggul pengorbanan seorang muslimah 
demi mempertahankan aqidah yang telah meresap ke dalam 
lubuk hatinya. Beliau dipilih oleh Allah untuk 
menerima ujian yang cukup getir. beliau menerima 
hidayah Allah pada peringkat awal dakwah Rasulullah 
S.A.W yaitu semasa baginda S.A.W berdakwah secara 
sembunyi-sembunyi di kalangan rakan karib baginda. 
Dalam sejarah Islam, golongan yang pertama memeluk 
Islam inilah yang banyak menerima ujian daripada Allah
Zinnirah adalah seorang wanita berketurunan bangsa 
Rom. beliau telah ditawan dan dijual di sebuah pasar 
di Mekah. Akihirnya beliau telah dibeli oleh Umar 
Al-Khattab untuk dijadikan hamba. Dari segi 
fizikalnya, Zinnirah kelihatan seorang yang lemah, 
tetapi dari segi spiritualnya beliau mempunyai jiwa 
yang cukup kental dan tabah.
Rasulullah S.A.W memulakan dakwahnya secara 
sembunyi-sembunyi di kalangan orang-orang tertentu 
termasuk golongan bawahan. Antara yang menerima cahaya 
keimanan ini ialah Zinnirah. 
beliau telah menerima dengan sepenuh hati. 

Pada peringkat awal keislamannya, 
Zinnirah melakukan perintah islam secara 
sembunyi-sembunyi, takut diketahui tuannya, Umar 
Al-Khattab. Beliau bersolat, berzikir, membaca 
Al-Quran, berdoa kepada Allah dengan penuh syahdu dan 
keinsafan. Semuanya dilakukan secara berhati-hati.
Penderitaan atas Zinnirah ini bermula setelah 
tuannya Umar Al-Khattab mengetahui keislamannya. Umar 
telah dapat merasakan perubahan yang terjadi dalam 
diri hambanya itu. Setelah diselidiki, nyatalah bahwa 
hambanya meniggalkan agama nenek moyang dan menerima 
ajaran tauhid yang dibawa Nabi Muhammad S.A.W.
Umar Al-Khattab cukup terkenal dengan sikap memusuhi 
Rasulullah dan agama Islam sebelum keislamannya. 


Beliau selalu mencerca Muhammad S.A.w. Beliau mengancam 
sahabat-sahabat yang telah memeluk Islam dengan sikap 
berani dan tegasnya itu. Beliau sanggup menanam 
anaknya perempuannya hidup-hidup karena malu dipandang 
masyarakat. Dengan sifat keberanian inilah yang telah 
mendorong Rasulullah S.A.W berdoa agar salah seorang 
daripada dua Umar di Mekah supaya memeluk Islam.
Zinnirah menjadi mangsa awal di atas sikap kebencian 
Umar Al-Khattab terhadap Islam dan kaum Muslimin. 

Maka, teruslah Umar menyiksa Zinnirah 
dengan harapan Zinnirah akan kembali kepada agama 
asalnya dan meninggalkan Islam. Berbagai siksaan 
dikenakan terhadap Zinnirah. Pukulan, gertakan, tendangan 
, dijemur di tengah-tengah panas terik adalah 
hal biasa dalam kehidupan Zinnirah. Semuanya dihadapi 
dengan tenang dan sabar, di samping hati dan jiwanya 
bergantung penuh kepada pertolongan Allah S.W.T.
Puncak penyiksaan terhadap Zinnirah ialah ketika 
matanya ditusuk dengan besi panas. Beliau kehilangan 
kedua-dua matanya dan terpaksa mengharungi hidup 
dengan penuh kegelapan. Matanya buta, tetapi hati dan 
jiwanya penuh dengan cahaya keimanan. Iman menjadi 
penyuluh hidupnya dalam kesengsaraan azab dari 
tuannya.

"Ini untukmu Ya Allah. Aku mengharungi kesengsaraan 
ini untuk mendapat kesenangan di akhirat kelak. 
Perjuangan ini memang berat, selalu menderita dan 
sengsara karena aku sadar untuk mendapat syurga. aku 
terpaksa mengarubgi ujian berat, sedangkan neraka itu 
dipagari oleh berbagai kesenangan." 
Inilah rintihan hati Zinnirah kepada Allah S.W.T ketika bermunajat 
kepada Allah di setiap malam sebagai penawar jiwa di 
atas segala kesusahan yang dia hadapi. Jiwanya semakin 
kukuh. 

Imannya semakin teguh.
Pengorbanan Zinnirah mendapat cercaan kaum musyrikin 
Mekah. Berbagai cacian dilemparkan kepadanya. Mereka 
mengatakan Zinnirah buta karena dilaknat oleh tuhan 
Latta dan Uzza. Mereka mengatakan itu karena Zinnirah 
mempertahankan diri dengan mengatakan dirinya buta 
bukan karena tuhan mereka, sebaliknya ini adalah 
perbuatan Umar dan Allah menetapkan ini terjadi.
Walaupun diuji dengan segala bentuk, keyakinannya 
kepada Allah tidak berubah. Allah memberi karunia 
kepadanya. Matanya yang buta itu dapat melihat kembali 
dengan karunia Allah S.W.T. Dia dapat menikmati semula 
keindahan ciptaan Allah S.W.T. hatinya dengan penuh 
kesyukuran kepada Allah dan imannya semakin tinggi.
Dengan taufiq hidayah Allah, Umar akhirnya memeluk 
Islam jua.

Friday, 16 December 2011

Sentiasalah beringat ya ukhti!


Cintai Allah selama-lamanya.
Jangan meletakkan cinta yang lain sebelum benar-benar cintakan Dia.
Semenjak aku berada disekolah lagi aku sentiasa berdoa 
agar Allah tidak mengujiku dengan kecintaan terhadap 
hambaNya yang tidak halal untukku.




aku tak kuat. Aku xmampu.

Ya Allah!

Biarlah Allah mengujiku dengan sesuatu yang lain. 
Agar aku mampu mengalirkan airmata untuk Dia. 
dan Allah telahpun memakbulkan doaku.

Pada tahun 2010 , iaitu tahun lepas. Allah menghidangkan sedikit ujian. Allah
Bagi aku sakit.huu
kalau nak tahu kuat tak kuat aku ni..inilah dia hamba Allah
yang bergelar nurul lili sahanas. 

Semuanya terbukti, Allah hebat!

Alhamdulillah bila ada sahaja kaum adam yang hadir dalam diriku
Aku tidak pernah memberi hatiku kepadanya. Cukuplah sebagai teman biasa
Sebelum ia bergelar zauj.

Kerana aku bimbang cintaku buat si Dia berkurangan 
sebab aku telah memberi pada yang tidak halal untukku. 

Aku yakin janji Allah tu pasti. Bila mana
Kita meletakkan cinta kepada Allah sepenuhnya, insyaAllah Allah akan bagi
Yang terbaik untuk kita.



aku tetap sabar menunggu.

Luasnya kasih Allah pada kita.
Ujiannya silih berganti. Setiap orang berbeza ujiannya.

Mesti kuat.

Mesti tabah!

Fikirkan tentang hikmahnya. insyaAllah akan bertambah iman kita.
Bila kita ditimpa sedikit ujian pasti ada si cantik dan si handsome yang berkata

SABAR.

Bunyinya mudah kan? 

Walaubagaimanapun tidaklah semudah ungkapannya.
Namun semua itu tidak mustahil untuk kita laksanakan. Allah tahu kemampuan
Kita. Jangan lupa ya. 

Allah kan pencipta kita. Sir minallah.
Menarik dan amat-amatlah tertarik bercinta dengan pencipta!

Seiring dengan azam tahun baruku.
Aku mahu mengenali Allah dengan lebih
Rapat. 

Tapi macam mana ya??

Ada sahabatku berkata kena selalu sebut nama Allah.
“Allah sentiasa bersama dengan orang yang selalu menyebut akannya”
Bila dah selalu sebut nama Allah tu mudah kita nak mengenali dengan
Lebih rapat.

Selain tu juga kita kenalah selalu memandang kebesaran Allah ni dengan mata
Hati. 

Agar lahir rasa syukur. Itupun membuatkan kita mudah mendekati Allah.
Sama-samalah kita praktik.

Tak rugipun kan?

insyaAllah.
Allahumma Amin

Haza faqot minni~

ilalliqo’

Friday, 2 December 2011

Ya Allah...!! mantapkan imanku~~



...بسم الله الرحمن الرحيم


*Ya Allah........
Kupohon padaMu wahai Tuhan,
Campakkan ke dalam hati ini niat yang tulus,
Ingin sekali aku berdiri di hadapan-Mu dengan jiwa yang tunduk,
Ingin sekali aku rukuk pada-Mu dengan hati yang pasrah,
Dan ingin sekali ku sujud ke hadhrat-Mu dengan penuh kehambaan,



*Ya Rahim,
Sucikan hatiku dari sifat munafik,
Sucikan amalku daripada riyak,
Sucikan lidahku daripada dusta dan mataku dari khianat,
Jadikanlah diriku seorang anak yang solehah,
Yang bisa mendamaikan hati Ummi dan Abiku,
Jadikanlah diriku seorang mukminat solehah,
Kerna mukminat solehah itu lebih cantik dari bidadari syurga.





*Dan...
Kurniakan aku kesabaran untuk menunaikan ketaatan pada-Mu,
Anugerahkan aku kesabaran dalam meninggalkan maksiat pada-Mu,
Jadikanlah hati ini hati yang sentiasa mengingati-Mu,
Agar dapat ku miliki sekeping hati yang tenang,
Jauh dari hasad dengki dan kepalsuan dunia,
Hadirkanlah cintaku kepada-Mu mengatasi segalanya,
Agar Kau temukan hati yang terbaik buat diriku...


Allahumma Amin...