2:216

Saturday 26 November 2011

hari pertunangan along~


Assalamualaikum..

Alhamdulillah wa syukur lillah dgn izinnya telah berlangsung majlis pertunangan kakak kesayanganku..walaupun aku dalam kesibukkan dihujung-hujung semester ni ade lagi midterm dengan assignment yg perlu submit next week . 

                         along,mak,bakal mak mentua,abg akmal


walaubagaimanapun disebabkan kakakku hanya seorang saja maka ku korbankan sedikit waktu untuk membantu mak membuat persiapan menyambut doifah dari kedah.lebih kurang pukul 2lebih rombongan pun tiba dengan selamatnya. Hantaaran dari pihak perempuan sebanyak 9 dan dibalas sebanyak 7.                                     

Setelah selesai berbincang selama beberapa minit. Bakal ibu mentua along pun menyarung cincin diatas mini pelamin. Grand juga majlis pertunangan kakakku ni. Time aku nanti rasenya tak perlu semua ni.hehe..

                            bersama bakal mak mentua

Nak cerita sikit.. along berkenalan dengan pilihan hati dia ni semasa sama-sama menuntut di KUIS lagi. Mak pernah juga Tanya, angah ni x ade yang berkenan ke?? Huhh seram juga soalan ni. 
Aku diam seribu bahasa. Tak tau nak jawab ape..hee..lepas tu mak kata: bukan apa, along dulu waktu dekat kuis lagi dah ade. Dekat usim tak ade yang berkenan ke?? 

Lepas tu aku cakap: angah tak nak bercinta sebelum kahwin. Biarlah angah kenal seseorang itu sekadar mengetahui background dia. Dan yang paling penting dia mengenali Allah! Yang lain-lain tu selepas halal. Wajah bakal zaujku tu juga biarlah mak ayah lihat dulu sebelumku..

pentingnya menjaga batas-batas ni. Pernah sebelum ni aku mendengar seorang penceramah berkata untuk membina sebuah masjid yang kukuh, kita hendaklah menggunakan batu-bata yang berkualiti. Begitu juga dengan sebuah rumahtangga yang ingin dibina perlulah menjaga setiap batas-batas yang telah ditetapkan oleh syarak. Seandainya sebelum berkahwin sudah melanggar batas-batas syarak maka sukar juga untuk mengekalkan keharmonian rumahtangga itu.
Cukuplah hanya bertaaruf ketika dalam pertunangan yang lain-lainnya simpan lepas bernikah ye..aku harap moga pertunangan antara along dan abg akmal berkekalan hingga dihalalkan oleh syarak suatu masa nanti. 

                                       cake~


                                buah-buahan..

                                         biscuit..


                                   baju muslimah...

                                       telekung...

                                  chocolate...






Ilalliqo’~




(^_^)

No comments:

Post a Comment