2:216

Monday 15 August 2011

Alhamdulillah...kerana diberi nafas sehingga 15 ramadhan~

بسم الله الرحمن الرحيم

رمضان كريم !!!


Ramadhan ini bukan hanya pada zahir iaitu semata-mata
Menahan lapar dahaga, menunaikan solat terawih dan pelbagai lagi tetapi ramadhan ini adalah penyucian jiwa, membersihkan hati dan bulan keampunan segala dosa-dosa 
lalu.








Namun dalam kesibukan kita melaksanakan ibadah dalam bulan ramadhan, ada sesuatu yang perlu kita fikirkan dan perlu kita ambil berat. Kemampuan untuk kita mendapat kesempurnaan sangat-sangat tergugat akibat kekurangan ilmu.


Antaranya:-

Makan dan minum dengan sengaja disiang hari tanpa keuzuran.di dalam hadis Rasulullah bermaksud: sesungguhnya sesiapa telah batal puasa, hendaklah dia berpuasa baki harinya itu.


Makan sahur ditengah malam kerana malas mahu bangun diakhir malam. Individu yang melakukan amalan ini terhalang dari memperoleh kelebihan dan keberkatan dari Allah.


Bersahur hanya dengan makan dan minum tanpa melakukan ibadah yang lain. Ini juga kesilapan umat islam kerana diwaktu sahur hakikatnya itu adalah waktu terbaik qiamullail dan beristighfar.


Menunaikan solat witir selepas terawih. Sekiranya seseorang itu yakin dia akan bangun bersahur dan menunaikan solat malam maka tunaikan solat witir selepas solat malam dan tidak perlu melakukan selepas terawih.


Tidak melaksanakan solat fardhu ketika berpuasa. Ini merupakan kesilapan yang besar. Sememangnya solat bukanlah syarat sah puasa tetapi solat adalah rukun islam dan tonggak keislaman seseorang.


Tidak mengutamakan solat subuh berjemaah sebagaimana solat  terawih. Ramai yang terlupa dan tidak tahu sesungguhnya solat fardhu lebih banyak kelebihannya berbanding solat sunat.







Menunaikan solat terawih dimasjid kerana inginkan kemeriahan. Malangnya jika seseorang melaksanakan kerana mahukan kemeriahan amatlah rugi.sesungguhnya setiap perbuatan itu diikuti dengan niat.


Bermalasan dan tidak produktif dalam melakukan kerja di siang hari dengan alasan puasa. Mereka tidak memikirkan bahawa setiap kerja yang kita lakukan itu adalah ibadah.


Memperbanyakkan tidur disiang hari. Sedangkan imam as-sayuti menegaskan bahawa hadis berkenaan amatlah lemah.








Menganggap waktu imsak adalah berakhirnya waktu bersahur padahal ia hanyalah lampu oren untuk bersahur. Waktu berakhirnya sahur yang sebenar adalah sebelum waktu subuh.


Wanita berterawih beramai-ramai tanpa menjaga aurat. Apabila wanita hadir ke masjid dengan mendedahkan aurat maka lebih tinggi ganjarannya solat di rumah.


Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka.menurut hadis Rasulullah s.a.w: tiga golongan yang tidak ditolak doanya iaitu pemimpin yang adil, orang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka dan orang yang dizalimi.









Maka janganlah kita mensia-siakan ramadhan kita yang hanya berbaki separuh je lagi..

Berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w: barangsiapa yang berpuasa di bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala maka diampunkan baginya pahala-pahala yang lalu










(^^,)
















No comments:

Post a Comment